Hvad er en OCR-linje?
På en faktura står der et OCR-nummer, hvilket står for Optical Character Recognition. Dette unikke nummer indeholder nødvendig information som gør det muligt at identificere en betaling. Derudover indeholder OCR-nummeret også oplysninger som skal bruges til at udfylde et girokort i netbank eller almindelige girokort til betaling i bank.
OCR kan også omtales som FIK-kode. Betegnelsen er blot at det består af Kortart -Betalings-ID - FI-nummer.
OCR-linjen vil som regel altid fremstå nederst på indbetalingskortet.
Det vil se således ud, på indbetalingskortet.
FI-nummer uden for Betalingsservice
Hvis du ikke har en Betalingsservice aftale, men stadig ønsker at benytte dig af FI. Så skal du benytte dig af det FI-nummer der er tildelt din virksomhed, gennem din aftale med banken.
Her efter skal du indsætte det oplyste FI-nummer under selskabets indstillinger, så vil FI-nummeret fremadrettet være oplyst på de sendte fakturaer.
Indsæt FI-nummer
For at indsætte FI-nummer på dit selskab, skal du klikke oppe i højre hjørne på selskabets navn --> Her klikker du så på Indstillinger.
Når du er kommet ind på siden med selskabets indstillinger, vil du kunne finde feltet hvor du kan oplyse FI-nummer, hvis du scroller ned.
Når dette er udfyldt korrekt, skal siden gemmes.
Det gør du ved at scrolle længere ned og klikke på Gem indstillinger.
Endelig faktura med FIK-kode
Når FI-nummer er oplyst vil lejerne fremadrettet modtage faktura med en FIK-kode nederst på fakturaen. Dette er det nummer lejeren skal bruge for at indbetale på gældende opkrævning.
Hvis FI-nummer ikke oplyses, vil der blot stå Reg- og kontonummer som betalingsmetode.