Når en lejer har opsagt, er næste step at lave en flytteopgørelse.
Det er vigtigt, at man på lejeren har oprettet depositum og forudbetalt leje som opkrævninger på lejeren. Er dette ikke blevet gjort endnu, skal der oprettes en opkrævning tilbage i tiden, for den dato hvor lejeren blev opkrævet depositum og forudbetalt leje, og så skal der registreres en indbetaling ind på det!
1. Find flytteopgørelse på lejeren
Først klikker du ind på lejeren, og klikker på : Handlinger, oppe i højre hjørne, og vælger Flytteopgørelse, i dropdown baren som kommer frem.
2. Generelle informationer på lejeren
Første punkt i flytteopgørelsesflowet er at registrere lejerens nuværende adresse. Vi indsætter automatisk den data vi kender, men har det ændret sig, og har lejeren fået ny adresse, skal den indtastes her.
Derudover skal kontoplanen vælges. Vi forudfylder både forudbetalt leje og depositum. Hvis du ønsker at gøre brug af en anden konto, skal de vælges her.
Når det er på plads, klikkes forsæt.
3. Udgifter ved fraflytning
Lejers balance pr. dags dato
Det første man ser er lejers balance pr. dags dato. Her kan man se, hvad der er blevet opkrævet og indbetalt på lejeren. Her har man mulighed for at skrive indbetalinger ind på de forskellige grupper. Det resternde vil så kunne ses som restance og vil også stå på flytteopgørelsen.
Tilgodehavende
Hvis lejer har tilgodehavende som f.eks. depositum, forudbetalt leje eller andet kan det tilføjes her. Der kan tilføjes ligeså mange linjer som der er brug for. Det samlede tilgodehavende beløb vil blive fratrukket restancen og stå på flytteopgørelsen.
Udgifter
Nu skal udgifterne ved fralytningen tilføjes. Her kan tilføjes så mange linjer som der er brug for, og under vores kontoplan har du også mulighed for at tilføje flere konti, for eksempel maling, så de kan blive bogført korrekt. Udgifterne vil blive lagt til restancen
4. Gennemfør flytteopgørelsen
Vi summerer op, og ser på hvor meget lejeren har indbetalt af depositum og forudbetalt leje, og sammenligner det med de udgifter der er registreret.
Du har mulighed for at tilbageholde et beløb, helt op til lejerens tilgodehavende.
Du skal definere hvilken dato du forventer at udbetalingen eller ekstra opkrævningen sker til lejeren.
I bunden har du 3 muligheder:
Du kan Forhåndsvise dokumentet, og se hvordan det ser ud
Du kan gemme ændringerne, og komme tilbage senere og gennemføre
Gennemfør Flytteopgørelse - vi opretter det.
Du skal sidst men ikke mindst vælge, hvorvidt lejeren skal modtage det på mail eller ej.
5. Flytteopgørelse er nu oprettet.
Alle trin er nu gennemført, og dokumentet er oprettet, og kan ses under lejerens Dokumenter, i mappen Diverse. Lejeren har nu også modtaget flytteopgørelsen, hvis det var valgt.
Vi har også oprettet opkrævningen eller tilbagebetalingen under lejerens økonomi.