Spring videre til hovedindholdet
Alle samlingerLejereGenerelt
Opsig en lejer i eindom
Opsig en lejer i eindom

I eindom har vi udviklet et komplet opsigelsesflow - se med her, hvordan det fungerer

Sebastian Lekdorf avatar
Skrevet af Sebastian Lekdorf
Opdateret for over 2 år siden

Når en lejer har fremsendt sin opsigelse, har vi i eindom udviklet et komplet opsigelsesflow. I denne guide, gennemgår vi alle punkter i den. Flowet gemmer autoamtisk hver gang man skifter step eller trykker på gem knappen - så du kan sagtens starte på den, og så komme tilbage efterfølgende og lave den færdig.

Det er vigtigt, at man på lejeren har oprettet depositum og forudbetalt leje som opkrævninger på lejeren. Er dette ikke blevet gjort endnu, skal der oprettes en opkrævning tilbage i tiden, for den dato hvor lejeren blev opkrævet depositum og forudbetalt leje, og så skal der registreres en indbetaling ind på det!

1. Find opsigelse på lejeren

Først klikker man ind på lejeren, og klikker på : Handlinger, oppe i højre hjørne, og vælger Opsigelse, i dropdown baren som kommer frem.

2. Udfyld relevante datoer for opsigelsen

Første punkt i opsigelsesflowet er at indsætte relevante datoer for opsigelsen. Her skal vælges:

  • Opsigelsesdato: Hvornår er opsigelsen modtaget?

  • Periode: Hvornår skal opsigelsesperioden starte og ende?

  • Fraflytningsdato: Hvornår flytter lejeren?

Derudover er der 3 frivillige punkter som kan vælges:

  • Faktiske fraflytningsdato: Hvis lejer er fraflyttet før fraflytningsdatoen

  • Fritstillingsdato: Der vil ikke blive opkrævet leje for dage der er efter fritstillingsdatoen

  • Hvornår skal flyttesynet afholdes? Skal være afholdt senest 2 uger efter lejers fraflytning

Når datoerne er udfyldt, klikkes forsæt.

3. Konti til lejers økonomi

Vi har forudfyldt de konti som skal benyttes til opsigelsen, men her er det muligt at ændre i dem.

4. Lejers økonomi

Vi opsummerer, og ser på hvor meget lejeren har indbetalt af depositum og forudbetalt leje. Dertil opsummerer vi, hvor meget den forudbetalte leje eventuelt ville kunne dække.

Det gælder kun for fremtidige opkrævninger, så hvis opkrævningerne er kørt for den første del af perioden, vil vi tilføje den i den første mulige måned.

Hvis lejeren skal bo sin forudbetalte leje op, vælges Ja, nederst. Så udregninger vi automatisk hvor meget den vil dække.

5. Gennemfør opsigelsen

Alle trin er nu gennemført, og nu skal den blot opsiges. Vi giver et visuelt overblik, over al data som er tastet ind.

Ønsker du at lejerne modtager en kvittering for opsigelsen, kan det vælges, ved at klikke Ja til Send Kvittering. Inden den sendes er det også muligt muligt at se et eksempel af hvordan e-mailen ser ud.

6. Lejeren er nu opsagt

Opsigelsesflowet er nu gennemført. Vi udfylder automatisk alle de valgte datoer under lejerens informationer, og ændrer lejerens status til Fraflytter.

Derudover, har vi også dannet opkrævninger for den forudbetalte leje, hvis det er blevet tilvalgt - det kan ses under Økonomi på lejeren. Bemærk at disse oprettes som tillæg til de fremtidige opkrævninger der oprettes af systemet.

Besvarede dette dit spørgsmål?