Spring videre til hovedindholdet
Alle samlingerLejereØkonomi
Hvordan fungerer opkrævninger og indbetalinger?
Hvordan fungerer opkrævninger og indbetalinger?

I denne artikel gennemgår vi hvordan opkrævninger og indbetalinger påvirker hinanden

Oscar Augustinus avatar
Skrevet af Oscar Augustinus
Opdateret for over 7 måneder siden

Hvilke typer findes der, og hvordan fungerer det?

  • Faste Opkrævninger

Faste opkrævning er den opkrævning lejeren modtager på fast basis. Denne type opkrævninger dannes automatisk af systemet til dig. Det kan variere fra lejer til lejer hvor tit de opkræves denne type - hhv. månedligt, kvartalvist, halvårligt og årligt. Udover dette har du mulighed for at sætte moms på, hvis du har erhvervslejemål og sætte en dato for hvornår den faste opkrævning skal starte og slutte. Du kan oprette flere faste opkrævninger på en gang.

I billedet herunder starter den faste opkrævning 01/06/2023 og er sat til at opkræve for sidste gang 01/12/2024.

Den faste opkrævning stopper automatisk når lejeren er fraflyttet.

  • Engangsopkrævninger

Engangsopkrævninger er noget du som bruger selv aktivt opretter på en lejer. Engangsopkrævninger kan omfatte alt fra en opkrævning af restance, rengøring af lejemål, nye nøgler m.m.

Herunder er der lavet en engangsopkrævning for nye nøgler til lejer på 400 kroner. Den har betalingsdato d. 01/06/2024, og vil derfor blive opkrævet der. Hvis du opkræver lejer via. MobilePay eller Betalingsservice, så bliver engangsopkrævningen tilføjet som en ekstra linje på den faste opkrævning, så lejeren kun modtager en samlet opkrævning. Det er muligt at oprette flere engangsopkrævninger på en lejer, og du har ligeledes mulighed for at oprette engangsopkrævninger, som ligger i fremtiden.


Skulle du have bruge for at fordele opkrævningen over flere måneder, så klikker du blot "Ja" og specificerer hvor mange måneder den skal fordeles på.

  • Kreditnotaer

Kreditnotaer er det modsatte af en opkrævning - her skal lejer altså have penge tilbage. I eksemplet nedenunder modtager lejer penge tilbage for varmeregnskab. Den har sat betalingsdato til 01/05/2024. Når vi når denne dato, så modregnes de -1400 kr med den faste opkrævning, der sendes ud til lejer.

Hvis du opkræver lejer via. Betalingsservice eller MobilePay, så er det vigtigt at pointere, at summen af den faste opkrævning og kreditnotaen ikke er negativ - disse to løsningen kan ikke sætte penge ind på lejeres konto.

  • Finansbilag

Finansbilag er en forlængelse af engangsopkrævningen. Den eneste forskel er, at et finansbilag ikke bliver opkrævet hos lejeren, men derimod bruges til at registrere historiske opkrævninger eller udligne regnskabet.

  • Indbetaling

En indbetaling sker når lejeren betaler en opkrævning. Indbetalingen kan ske via. Betalingsservice, Mobilepay eller ved en bankoverførsel, som registreres manuelt. I videoen herunder oprettes indbetalingen manuelt som en bankoverførsel. Indbetalinger, som foretages via. Betalingsservice eller MobilePay vil automatisk blive registreret på deres respektive indbetalinger.

  • Udbetaling

En udbetaling foretages når lejer skal have udbetalt penge. Det første skridt til en udbetaling er oprettelsen af en kreditnota. I videoen nedenfor vælges der at oprettes en kreditnota på 25000 for depositum. Her specificerer vi at lejer skal have penge tilbage. Når vi har udbetalt dette beløb på lejeren, så går vi ind og opretter en indbetaling. Vi opretter indbetalingen med et negativt fortegn idet lejeren har fået pengene tilbage.

Besvarede dette dit spørgsmål?