Spring videre til hovedindholdet

Opret og tilgå opkrævninger

I denne guide vil vi gennem gå hvordan man opretter og tilgår engangsopkrævninger.

Sebastian avatar
Skrevet af Sebastian
Opdateret i dag


Opret en engangs opkrævning

For at oprette en opkrævning skal du klikke ind på gældende lejere --> klik på Økonomi --> klik så på Opkrævninger --> klik så på den blå boks med +Ny opkrævning.

Nu kan du så vælge om det skal oprettes som et finansbilag eller som en opkrævning. Et finansbilag bliver ikke opkrævet hos lejeren men bruges blot til at registrere historiske opkrævninger eller udligne regnskabet.

Efterfulgt skal du oplyse betalingsdatoen for denne opkrævning. Det er muligt at gå bagud i dato, hvis dette er et finansbilag.

Vælg så hvilke opkrævningstyper opkrævningen skal lyde på. Her kan du definerer en intern tekst hvis ønskes.

Du har mulighed for at tilvælge og fravælge moms, her klikker du blot på moms knappen. Når den er blå betyder det at moms er slået til.

Hvis flere opkrævningstyper ønskes, skal der blot klikkes på +Tilføj ny linje.

Opret flere opkrævninger på en gang

Det er muligt at oprette samme opkrævning på flere lejere af gangen.

Dette gøres ved at klikke ude i venstre side menu på Økonomi --> klik så på Opkrævninger --> klik så på den blå knap +Ny opkrævning.

Her kan du vælge om det skal være hele ejendomme eller kun tilvalgte lejere. Når dette er gjort, så er det samme step by step som en oprettelse af en engangsopkrævning.

Opret en indbetaling på en opkrævning

Ønsker du at oprette en indbetaling manuelt, hvis nu lejer har betalt på anden vis end systemet er sat til, eller der er sket fejl i indbetalingerne, så er dette selvfølgelig muligt.

Det gør du ved at klikke ind på lejeren det drejer sig om --> klik så Økonomi under lejeren--> klik på Opkrævninger --> klik på de tre prikker ud fra gældende opkrævning --> klik på Opret indbetaling.

Nu skal du oplyse om følgende oplysninger.

  • Registrere det indbetalte beløb

  • Vælge metoden der er betalt på (Bank, Kontant, Andet)

  • Vælge betalingsdatoen (hvornår betalte lejer?)

  • Evt. en note

Slet en opkrævning

Har du tastet forkert i oprettelsen af en opkrævning eller indbetaling, eller blot oprettet den ved en fejl, så har du mulighed for at slette den igen.

Det gør du ved at klikke ind på lejeren --> klik på Økonomi under lejeren --> klik på Opkrævninger --> Og så klikke på de tre prikker. Her vælger du Slet Opkrævning, og bekræfter med Ja.

Vær opmærksom på, at sletter du en opkrævning med indbetalinger på, vil alle indbetalingerne automatisk også blive slettes.

En slettet opkrævning kan ikke gendannes.

Slet en indbetaling

Hvis du har oprettet en indbetaling ved en fejl, eller fået tastet forkert i indbetalingen, så kan du naturligvis også slette denne.

Det gør du ved at klikke ind på lejeren --> klik på Økonomi under lejeren --> klik på Indbetalinger --> Find så gældende indbetaling --> Ude til højre for indbetalingen, klik på den røde skraldespand, og bekræft.

Hvis du sletter en indbetaling, kan denne ikke gendannes.

Se slettede opkrævninger

Du kan finde dine slettede opkrævninger ved at klikke under gældende lejer --> klik på Økonomi under lejeren --> klik så på Opkrævninger.

Når du er inde på oversigten over alle opkrævninger på lejeren, her klikker du på Filtre --> klik så Vis avancerede filtre --> klik Ja til Slettet --> klik nu Anvend filtre.

Nu vil du kun få vist de slettede opkrævninger der end skulle være.

Se slettede indbetalinger

Fremgangs metoden er det samme når du vil se slettede indbetalinger, dog så skal du klikke ind på indbetalinger i stedet. Se følgende guide.


Klik ind på gældende lejer --> klik på Økonomi under lejeren --> klik så på Indbetalinger.

Når du er inde på oversigten over alle indbetalinger på lejeren, her klikker du på Filtre --> klik så Vis avancerede filtre --> klik Ja til Slettet --> klik nu Anvend filtre.

Nu vil du kun få vist de slettede indbetalinger der end skulle være.

Besvarede dette dit spørgsmål?