I denne artikel vil vi gennemgå alle steps, muligheder og spørgsmål der måtte være i forbindelse med e-conomic.
Hvad er e-conomic?
Med e‑conomic får du et regnskabsprogram, der tilpasses din virksomhed, branche og behov. Vores brede palette af funktioner hjælper dig til at lette de manuelle og tidskrævende arbejdsopgaver, og gøre automatiseringen til en naturlig del af dit arbejde – en proces, som du kan tage i dit tempo og med os på sidelinjen.
Løsningen gennem eindom
Løsningen gennem eindom
Med en integration til e-conomic gennem eindom, bliver alle opkrævninger, indbetalinger, kreditnotaer, og generelt alle andre posteringer der måtte blive lavet, automatisk overført til e-conomic.
Der er en lang række opsætningsmuligheder, så du selv kan opsætte integrationen, til at overføre data på din ønskede metode.
Kom i gang med e-conomic via eindom
Opsætningen af e-conomic er helt ligetil, og kræver blot at du har en aktiv e-conomic aftale. I eindom har vi to integrationer til e-conomic, nemlig en Kassekladde integration og en Faktura integration. Nedenfor finder du en komplet guide til både opsætning af de to, samt information om hvad de hver i sær indebærer.
e-conomic Kassekladde integration
Kassekladde integrationen til e-conomic rummer to muligheder - en Debitor løsning og en Restance løsning. Begge løsninger sender data over til den ønskede kassekladde.
Når posteringerne lander i din ønskede kassekladde(r), skal du blot klikke bogfør.
Hvad er e-conomic Debitor?
Hvad er e-conomic Debitor?
Debitor løsningen via e-conomic gør at eindom automatisk sender alle de lejere du har i eindom over til e-conomic. Derudover har du mulighed for at vælge en seperat kassekladde til både indbetalinger og opkrævninger (det er selvfølgelig også muligt at vælge den samme).
Når du benytter debitor løsningen, vil modkontoen for opkrævningerne være lejeren i e-conomic.
Alle opkrævningerne vil automatisk have et bilag tilknyttet, som er dannet ud fra den opkrævning du har i eindom, på den givende lejer.
Opsætning af e-conomic Debitor integration
Opsætning af e-conomic Debitor integration
For at komme i gang med e-conomic Debitor integrationen, skal du klikke Udvidelser --> Alle Udvidelser --> Vælge Åben ved e-conomic Kassekladde --> Start Opsætning.
Du guides nu videre over til e-conomics side, hvor du skal tilføje eindom til din e-conomic aftale, ved at klikke Tilføj App. Her giver du tilladelse til at eindom kan se og sende data til din e-conomic aftale.
OBS: Tjek aftalenummeret oppe i højre hjørne, og vær sikker på at integrationen laves til den rigtige aftale
Du guides nu tilbage til eindom, og skal her klikke på Debitor, under Hvilken slags integration vil du benytte?
Nu skal opsætningen foretages, og nedenfor er en definition af, hvad alle felterne betyder:
Kassekladde til indbetalinger: Vælg den kassekladde, som du ønsker at vi benytter til dine indbetalinger. Kassekladden kan godt være den samme som til opkrævninger.
Kundegruppe for boliglejere: E-conomic kræver at der er tilknyttet en kundegruppe, når der oprettes nye debitorer/kunder (lejere) i e-conomic, og derfor er det et krav for dem, at du opsætter en kundegruppe. Har du kun private eller erhvervslejere, vælger du blot den samme til Boliglejere og Erhvervslejere. Ellers anbefaler vi at du opretter en til hver.
Læs mere om hvordan du opsætter en kundegruppe her: https://www.e-conomic.dk/support/artikler/opret-kundegruppe
Kundegruppe for erhvervslejere: E-conomic kræver at der er tilknyttet en kundegruppe, når der oprettes nye debitorer/kunder (lejere) i e-conomic, og derfor er det et krav for dem, at du opsætter en kundegruppe. Har du kun private eller erhvervslejere, vælger du blot den samme til Boliglejere og Erhvervslejere. Ellers anbefaler vi at du opretter en til hver.
Læs mere om hvordan du opsætter en kundegruppe her: https://www.e-conomic.dk/support/artikler/opret-kundegruppe
Momszone: Her skal du vælge hvilken momszone du ønsker at benytte. Vi anbefaler Domestic.
Betalingsbetingelser: Vi trækker automatisk de betalingsbetingelser som du har oprettet i e-conomic. Det kan f.eks. være Netto 8 dage, Til omgående betaling, Løbende måned 30 dage, med mange flere.
Modkonto for indbetalinger: Vælg den konto, som vi skal benytte som modkonto til indbetalinger fra lejerne. Typisk vælges bankkontoen her.
Kassekladde til opkrævninger: Vælg den kassekladde, som du ønsker at vi benytter til dine opkrævninger. Kassekladden kan godt være den samme som til Indbetalinger.
Momskode: Vælg din ønskede momskode. Som udgangspunkt bruger vi U25, men det er muligt at ændre den.
Hvornår skal integrationen overføre fra: Vælg den dato hvor vi skal overføre opkrævninger og bogføringer fra. Har du brugt eindom længe, uden at have opsat e-conomic, har du her mulighed for at vælge en tidligere dato, og så overfører vi alle posteringer fra valgt dato.
Hvornår skal integrationen overføre til (valgfri): Ønsker du at have en slutdato for hvornår vi skal sende opkrævninger, så kan den vælges her. Det kunne f.eks. være slutdatoen for regnskabsafslutning.
Ønsker du at benytte forskellige konti til opkrævninger med moms?: Har du en opkrævningstype i eindom, som benyttes til opkrævninger både med og uden moms, så skal du klikke Ja til denne. Det kunne f.eks. være at du opkræver Internet hos dine lejere, hvor du både har private og erhvervs lejere. Betaler de private uden moms, og erhvervs lejerne med moms, så har du mulighed for at vælge en konto uden moms og en konto med moms.
Forbind opkrævningstyper til e-conomic konti: Slutligt skal du forbinde de opkrævningstyper du benytter i eindom, til de konti du ønsker vi skal overføre opkrævningerne på i e-conomic. Vi anbefaler som minimum:
Husleje
Erhvervsleje
Aconto varme
Aconto vand
Varmeregnskab
Vandregnskab
Depositum
Forudbetalt husleje
Diverse
Når du har været i gennem disse, skal du afslutningsvis klikke Gem indstillinger i bunden af siden.
Fremadrettet vil alle opkrævninger, tilbagebetalinger, indbetalinger, lejere, mv. automatisk blive overført til din e-conomic aftale.
Hvad er e-conomic Restance?
Hvad er e-conomic Restance?
Restance løsningen via e-conomic gør at eindom automatisk opkrævninger, indbetalinger, tilbagebetalinger, mv., over til din ønskede e-conomic kassekladde.
Alle opkrævningerne vil automatisk have et bilag tilknyttet, som er dannet ud fra den opkrævning du har i eindom, på den givende lejer.
Opkrævningerne i e-conomic vil både blive overført linje for linje, samt som en samlet opkrævning. Har du derfor en opkrævning i eindom på:
Husleje: 5.000,-
Aconto vand: 400,-
Så vil posteringerne i e-conomic være (Lejernummer - Lejer navn - Opkrævningstype - Opkrævningsreference):
1-4-1-1 - Liv Hansen - Husleje - Opkrævningsreference 90108364
1-4-1-1 - Liv Hansen - Aconto vand - Opkrævningsreference 90108364
1-4-1-1 - Liv Hansen - Samlet opkrævning - Opkrævningsreference 90108364
Opsætning af e-conomic Restance integration
Opsætning af e-conomic Restance integration
For at komme i gang med e-conomic Restance integrationen, skal du klikke Udvidelser --> Alle Udvidelser --> Vælge Åben ved e-conomic Kassekladde --> Start Opsætning.
Du guides nu videre over til e-conomics side, hvor du skal tilføje eindom til din e-conomic aftale, ved at klikke Tilføj App. Her giver du tilladelse til at eindom kan se og sende data til din e-conomic aftale.
OBS: Tjek aftalenummeret oppe i højre hjørne, og vær sikker på at integrationen laves til den rigtige aftale
Du guides nu tilbage til eindom, og skal her klikke på Restance, under Hvilken slags integration vil du benytte?
Nu skal opsætningen foretages, og nedenfor er en definition af, hvad alle felterne betyder:
Kassekladde: Vælg den kassekladde, som du ønsker at vi benytter til dine opkrævninger og indbetalinger.
Momskode: Vælg din ønskede momskode. Som udgangspunkt bruger vi U25, men det er muligt at ændre den.
Hvornår skal integrationen overføre fra: Vælg den dato hvor vi skal overføre opkrævninger og bogføringer fra. Har du brugt eindom længe, uden at have opsat e-conomic, har du her mulighed for at vælge en tidligere dato, og så overfører vi alle posteringer fra valgt dato.
Hvornår skal integrationen overføre til (valgfri): Ønsker du at have en slutdato for hvornår vi skal sende opkrævninger, så kan den vælges her. Det kunne f.eks. være slutdatoen for regnskabsafslutning.
Ønsker du at benytte forskellige konti til opkrævninger med moms?: Har du en opkrævningstype i eindom, som benyttes til opkrævninger både med og uden moms, så skal du klikke Ja til denne. Det kunne f.eks. være at du opkræver Internet hos dine lejere, hvor du både har private og erhvervs lejere. Betaler de private uden moms, og erhvervs lejerne med moms, så har du mulighed for at vælge en konto uden moms og en konto med moms.
Forbind opkrævningstyper til e-conomic konti: Slutligt skal du forbinde de opkrævningstyper du benytter i eindom, til de konti du ønsker vi skal overføre opkrævningerne på i e-conomic. Vi anbefaler som minimum:
Husleje
Erhvervsleje
Aconto varme
Aconto vand
Varmeregnskab
Vandregnskab
Depositum
Forudbetalt husleje
Diverse
Når du har været i gennem disse, skal du afslutningsvis klikke Gem indstillinger i bunden af siden.
Fremadrettet vil alle opkrævninger, tilbagebetalinger, indbetalinger, lejere, mv. automatisk blive overført til din e-conomic aftale.
e-conomic Faktura integration
Faktura integration til e-conomic sender automatisk alle dine lejere fra eindom over til e-conomic som kunder. Dertil er sendes alle opkrævninger fra eindom automatisk til e-conomic, og bliver oprettet som en faktura på lejren. Indbetaleingen sendes til en ønsket kassekladde.
Det er muligt at sætte automatisk bogføring op, så alt bliver bogført med det samme.
Hvad er e-conomic Faktura?
Hvad er e-conomic Faktura?
Faktura integrationen er en smule anderledes en Kassekladde integrationen til e-conomic. Først og fremmest sendes opkrævningerne fra eindom over til Salg --> Fakturer, fremfor til kassekladden. Under opsætningen har du så mulighed for, hvorvidt de automatisk skal bogføres med det samme, eller om du ønsker at kontrollere dem, ved selv at bogføre.
Derudover tager integrationen ikke direkte udgangspunkt i din kontoplan, men derimod på de varer- og varegrupper, som oprettes ud fra kontoplanen. Disse har du selv mulighed for at justere, samt definere.
Opsætning af e-conomic Faktura integration
Opsætning af e-conomic Faktura integration
For at komme i gang med e-conomic Faktura integrationen, skal du klikke Udvidelser --> Alle Udvidelser --> Vælge Installer ved e-conomic (faktura) --> Opret forbindelse til din e-conomic aftale.
Du guides nu videre over til e-conomics side, hvor du skal tilføje eindom til din e-conomic aftale, ved at klikke Tilføj App. Her giver du tilladelse til at eindom kan se og sende data til din e-conomic aftale.
OBS: Tjek aftalenummeret oppe i højre hjørne, og vær sikker på at integrationen laves til den rigtige aftale
Du guides nu tilbage til eindom, og du skal nu klikke Indstillinger. Nu skal opsætningen foretages, og nedenfor er en definition af, hvad alle felterne betyder:
Hvornår skal integrationen overføre fra: Vælg den dato hvor vi skal overføre opkrævninger og bogføringer fra. Har du brugt eindom længe, uden at have opsat e-conomic, har du her mulighed for at vælge en tidligere dato, og så overfører vi alle posteringer fra valgt dato.
Hvornår skal integrationen overføre til (Valgfri): Ønsker du at have en slutdato for hvornår vi skal sende opkrævninger, så kan den vælges her. Det kunne f.eks. være slutdatoen for regnskabsafslutning.
Bogfør faktura automatisk når den er overført: Ønsker du at vi skal bogføre fakturaerne automatisk, så skal du klikke ja her. Ellers vil den blot blive overført som en igangsværende faktura. Hvis indbetalingen fra eindom skal sendes over til e-conomic, skal der klikkes ja i dette felt.
Kundegruppe for privat og erhvervslejere: I eindom definerer vi lejere som privat og erhvervslejere. Når de sendes over til e-conomic, skal du vælge hvilken kundegruppe du ønsker de skal sendes over i.
Moms zone: Som udgangspunkt vælger vi Domestic for dig. Det er den mest anvendte, men det er selvfølgelig muligt at vælge en anden, hvis du gør brug af det.
Overfør indbetalinger til: Her skal du vælge hvilken konto, indbetalinger skal registreres på i e-conomic.
Vælg modkonto for indbetalinger erhverv og privat: Her vælger du hvilke modkonti indbetalinger skal registreres på, for henholdsvis erhverv og privat kunder.
Vælg betalingsbetingelser: Her vælges, hvilke standard betalingsbetingelser for nyoprettede kunder (lejere) der skal benyttes.
Standard layout: Her vælges, hvilket layout der skal benyttes til fakturaer, som sendes over til E-conomic.
Ønsker du at benytte forskellige varer/ydelser baseret på moms?: Har du nogle lejere som betaler inkl. og eksl. moms, og bliver dette ikke bogført på samme konto, kan du klikke ja til den, og vælge hvilken varer de korrekte skal bogføres ind på.
Forbind eindoms opkrævningstyper til varer/ydelser i e-conomic: Til sidst skal du forbinde de opkrævningstyper du benytter i eindom, til de konti du ønsker vi skal overføre opkrævningerne på i e-conomic. Vi anbefaler som minimum:
Husleje
Erhvervsleje
Aconto varme
Aconto vand
Varmeregnskab
Vandregnskab
Depositum
Forudbetalt husleje
Diverse
Når du har været i gennem disse, skal du afslutningsvis klikke Gem indstillinger i bunden af siden.
Fremadrettet vil alle opkrævninger, tilbagebetalinger, indbetalinger, lejere, mv. automatisk blive overført til din e-conomic aftale.
Generelle spørgsmål vedrørende E-conomic
Hvad koster e-conomic?
Hvad koster e-conomic?
Vi henviser altid til e-conomics egen prisliste her: https://www.e-conomic.dk/priser
e-conomic anbefaler deres Smart pakke, som koster 349,- / md, inkl. 1.000 årlige posteringer (Pr. august-2024). Antallet af posteringer reguleres automatisk, såfremt du skulle få flere i løbet af året.
Hvem kan opsætte e-conomic?
Hvem kan opsætte e-conomic?
For at kunne integrere sit selskab i eindom, til ens e-conomic aftale, kræver det at man som minimum er af typen Superbruger i e-conomic. Er du ikke det, skal du tage fat i en superbruger eller ejer i jeres e-conomic aftale, og bede dem om at opsætte integrationen.
I eindom, kræver det at du enten har rollen Ejer eller Administrator for at kunne lave en integration.
Hvordan opsætter jeg afdelinger/dimensioner?
Hvordan opsætter jeg afdelinger/dimensioner?
Gør du brug af dimensioner i din e-conomic aftale, kan du med få klik få dem integreret over til eindom.
Så snart du har en aktiv e-conomic integration i eindom, har du mulighed for at klikke ind på den ejendom eller det lejemål, du ønsker at opsætte en dimension på. Når du er inde på enheden, vælger du e-conomic i den vandrette menu, og vælger den dimension du ønsker vi skal bogføre på.
Læs meget mere om hvordan dimensioner fungerer i e-conomic her.
Hvor ofte sendes data fra eindom til e-conomic?
Hvor ofte sendes data fra eindom til e-conomic?
Lige meget hvilket e-conomic integration du har valgt, bliver data automatisk sendt fra eindom til e-conomic 1 gang i timen.
Sender du manuelt data afsted, vil det blive sendt afsted med det samme, og være tilgængeligt efter et par minutter.
Gensend en manglende opkrævning eller indbetaling
Gensend en manglende opkrævning eller indbetaling
Mangler du at få overført en opkrævning eller indbetaling, eller har de fejlet overførslen i første forsøg, så kan du nemt få dem gensendt til E-conomic.
Bruger du E-conomic kassekladde integrationen, så skal du blot ind på integrationen, og tilgå menuen "Bilag". Herfra skal du klikke på "Gensend" og vælge følge indstillinger:
Start og slutdato: Vælg hvilken vi skal overføre posteringer for. Alle inde for denne periode vil blive overført
Hvilke bilag vil du gensende: Her kan du vælge kun at overføre manglende bilag for perioden, eller overføre alle bilag for perioden (inkl. alle dem som er overført i forvejen). Vi anbefaler som udgangspunkt, at du altid kun overføre manglende bilag.
Hvilke konti skal gensendes: I dette felt har du mulighed for at vælge, hvilke opkrævningstype du ønsker at overføre. Du kan vælge blot at overføre alle opkrævningstyper, eller specifikke opkrævningstyper, hvis du kun ønsker specifikke opkrævninger, som skal overføres.
Hvem kan opsætte E-conomic?
Hvem kan opsætte E-conomic?
For at kunne integrere sit selskab i eindom, til ens e-conomic aftale, kræver det at man som minimum er af typen Superbruger i e-conomic. Er du ikke det, skal du tage fat i en superbruger eller ejer i jeres e-conomic aftale, og bede dem om at opsætte integrationen.
I eindom, kræver det at du enten har rollen Ejer eller Administrator for at kunne lave en integration.