Med eindom kan du nemt og hurtigt få oprettet et forbrugsregnskab. Du kan få det lavet til aconto vand, el, varme, m.m., hvorfra systemet automatisk danner en opkrævning eller tilbagebetaling til dine lejere.
Du finder det ved at klikke på Økonomi (i venstre menu) --> Forbrugsregnskab --> Opret forbrugsregnskab.
Oplysninger
Først skal du navngive forbrugsregnskabet. Indtaster du ikke noget, vil systemet automatisk navngive den, med et aconto regnskab du laver
Dernæst skal du vælge hvilken type regnskab du ønsker at lave Forbrugsregnskab for, f.eks. Aconto vand
Eindom vælger automatisk konti for opkrævninger og tilbagebetalinger - ønsker du at benytte nogle andre, kan du frit vælge her.
Dernæst vælger du den periode forbrugsregnskabet skal laves for, f.eks. 01/01-25 - 31/12-25
Så vælger du hvornår vi skal lave en ekstra opkrævning eller tilbagebetaling (den bliver tilføjet til lejers opkrævning for den måned)
Slutligt har du mulighed for at regulere lejernes faste bidrag.
Upload filer fra leverandør
Det er muligt at upload filer fra den leverandør forbrugsregnskabet er fra. Sådan henter systemet oplysninger og scanner hver fil, de forbindes så til lejerne der er oplyst i filen som ligger i eindoms system. Der vil så blive oprettet opkrævninger og indbetalinger automatisk, ud fra hvilken a-conto og forbrug som filen viser.
Dette gør du ved at klikke + Upload filer fra leverandør, dernæst vælger og klikker på hvilken leverandør du ønsker uploade fra, sidst vælger du filen fra din computer som eindom, skal hente oplysninger fra.
På billedet nedenfor vises hvilke leverandører der tilgængelige.
Valg af lejere eller ejendomme
Hvis du ikke vil benytte at uploade fra en leverandør, er det også muligt at manuelt vælge lejere eller hele ejendomme.
For at vælge hvilke lejere eller ejendomme der tilhører forbrugsregnskabet. Her skal der blot klikkes på + Vælg fra eindom. Her får du valget mellem enkelte lejere, og ejendomme.
Herefter kan der vælges ønskede lejere eller ejendomme.
Ønsker du blot at lave forbrugsregnskab for en enkel lejer, klikker du blot på lejeren. Ønsker du at gøre det for en hel ejendom, vælger du blot ejendommen. Du kan sagtens vælge flere lejere, flere ejendomme, eller enkeltvis fjerne nogle af lejerne i ejendommen.
Indtastning af data
Vi har autoamtisk hentet alle lejerne, og viser i boksen Opkrævet i eindom, hvor meget lejerne er blevet opkrævet. Du skal selv indtaste deres forbrug, og hvor meget som de har indbetalt (typisk det samme som de er blevet opkrævet).
Opkrævning, tilbagebetaling og dokument
Når al data er indtastet færdig, kan du under Forbrugsregnskab se dem du har lavet. Vi har dannet opkrævninger/tilbagebetalinger til lejerne, som kan ses under den enkelte lejers økonomi.
Vi danner også et forbrugsregnskabs dokument, som du har mulighed for at downloade, og sende ud til lejeren.